História lavínovej bezpečnosti 2.časť

V 70. rokoch 20. storočia urobil nemecký lesník zaujímavý objav - Josef Hohenester, ktorého zachytila lavína, vďačil za svoje prežitie zveri.
 
História lavínových airbagov a ich vývoj
Ako všetci vieme, technológia je rastúci trh na ktorom sa každú sezónu objavujú nové lyžiarske pomôcky. Rovnako je to aj s lavínovými airbagmi. Lavínové batohy sú síce postavené na rovnakom základnom koncepte, ale technológia airbagov sa v priebehu rokov značne vyvinula.
0
70. roky 20. storočia 
V 70. rokoch 20. storočia urobil nemecký lesník zaujímavý objav - Josef Hohenester, ktorého zachytila lavína, vďačil za svoje prežitie zveri, ktorú mal na pleciach, pretože mu umožnila zostať na povrchu snehu. Nasledovali pokusy s objemnými kanistrami a balónmi. a takto sa zrodila myšlienka lavínového airbagu. V roku 1980 Peter Aschauer získal patent vďaka priamej skúsenosti s lavínou.
 
11(1)
 
V 80. rokoch bola  založená prvá spoločnosť vyrábajúcej lavínové airbagy a založil ju práve podnikateľ Peter Aschauer: Spoločnosť ABS ("Avalanche Balloon Secutem") Peter Aschauer GmbH vyvinul systém ktorý umožňoval obetiam lavíny získať v priebehu niekoľkých sekúnd výrazné zväčšenie objemu bez toho, aby im bránil v pohybe.  Práve princíp sita (pri lavíne sa vďaka nižšiemu treniu vrchné časti snehu pohybujú rýchlejšie ako spodné a vzniká jav známy ako inverzná segregácia - pri prepadávaní malých častíc smerom dole vytvárajú tieto častice sily, ktoré tlačia veľké predmety k povrchu) je to, čo lyžiara s lavínovým batohom udrží na povrchu lavíny.
 
2(9)
 
V roku 1985 bol na veľtrhu ISPO bol predstavený prvý plne funkčný systém airbagov a v roku 1996 už nový systém ABS s dvoma airbagmi (TwinBag). Systém bol tiež úplne prepracovaný, pričom predchádzajúce Bowdenovo lanko nahradila pyrotechnická pneumatická aktivačná jednotka. Batohy vyrábala spoločnosť Vaude. 
 
O droku 1998 prevzala ďalší vývoj batohov spoločnosť Deuter  a pomohla rozšíriť úspech tohto systému s modelom Panther a už v roku 2000 sa technológia Avalanche Airbag rozrástla o značky Ortovox, BCA, Mammut a ďalších. Práve v tomto momente sa technologický trh v tomto smere začal drasticky vyvíjať. Prišli napríklad airbagy poháňané Jet-fan alebo superkondenzátorom. 
Pozrime si teda všeobecný prehľad typov technológií lavínových airbagov.
 
3(9)
 
 
Aktivovaný a napĺňaný tlakovanou kartušov
 
Systémy avabag sú najľahším systémom airbagov poháňaných kartušou, ktorý v súčasnosti funguje na svete a váži len 640 g. Ortovox ponúka kompaktný, účinný a odnímateľný systém airbagových jednotiek. Mammut RAS - Mammut RAS Removable Airbag System 3.0 je lavínový airbagový systém založený na štvorcovom, jasne sfarbenom airbagu, ktorý sa v priebehu niekoľkých sekúnd rozbalí za hlavou používateľa.
Nový systém je bezpečný a ľahko sa používa. Je ešte ľahší a menší ako predtým a možno ho pripojiť ku všetkým batohom kompatibilným s RAS Removable 3.0. 
 
RAS and PAS shape illustration
 
Elektronické  Alpride - Alpride E1 je plne elektronický lavínový airbag, ktorého technológia superkondenzátora nahrádza tradičnú lítium-iónovú batériu a výsledkom je najľahšie elektronické zariadenie na trhu. 
 
Technológia Jetforce - Systém lavínových airbagov Jetforce je najmodernejšia technológia, ktorá nafúkne airbag elektronicky, čo znamená, že ho môžete uložiť na viac ako jedno použitie a používať ho opakovane jednoduchým opätovným vložením vyprázdneného airbagu do batohu.
 
Koncepcia všetkých lavínových airbagov je rovnaká. Používa sa na záchranu životov, je to osobná voľba, či sa rozhodnete pre elektronicky alebo kartušovo napájaný. Dôležité je, aby ste ho nosili a rozumeli jeho fungovaniu.
 
 
https://www.bergsteigen.com/news/neuigkeiten/30-jahre-abs-lawinenairbag/
https://www.snowsafe.co.uk/history-of-avalanche-airbags-and-how-they-have-evolved/
 

Diskusia (0)

Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.

Len registrovaní používatelia môžu pridávať príspevky. Prosím prihláste sa alebo sa zaregistrujte.

Nevypĺňajte toto pole: